bøger man gemmer

Vi skriver den gode historie og pakker den smukt ind

Nogle historier fortjener at få de bedste betingelser for at blive læst og delt med andre. Ikke bare delt på den flygtige digitale SoMe-måde eller formidlet i en folder eller brochure. Du kender det sikkert selv… den slags tryksager finder hurtigt vej til skraldespanden. Men man smider sjældent en stor, flot og smukt indbundet bog ud. Den får oftest en plads på hylden efter den er blevet læst helt eller delvist.

Det kan f.eks. være dit firmas historie fortalt i en smukt udformet jubilæumsbog med firmahistoriske højde- og vendepunkter krydret med sjove anekdoter og store, flotte billeder. Eller det kan være en ”pralebog” med firmaets bedste cases i ord og billeder. Uanset om du er fra en produktionsvirksomhed, et badehotel eller en organisation, så gemmer der sig oftest nogle spændende historier, som når de bliver foldet ud og fortalt med indlevelse og indsigt bliver interessante for mange. Den smukke og velfortalte bog vil ikke kun være et positioneringsværktøj overfor gode kunder og interessenter, men den vil også have stor værdi internt i organisationen når det gælder nuværende og kommende ansatte.

Adman Kommunikation har et tæt samarbejde med Max Pedersen, som er antropolog og en fantastisk tekstforfatter. Han forstår at finde ind til dna’et i virksomheden/organisationen og formidle det med stor indlevelse. Sammen giver vi din historie liv – og en fornem plads på hylden i reolen.

Læs om
Max Pedersen

 

Ordsmed og storyteller...

Jeg blev antropolog fra Københavns Universitet i 1995 og har brugt en stor del af mit arbejdsliv på at lave undersøgelser og skrive rapporter. Det har været en glimrende, men det har altid irriteret mig, at rapporter skal være så tørre og kedelige.

Heldigvis er jeg med jævne mellemrum blevet hyret til at skrive en biografi om en virksomhed eller en jubilæumsbog for landsdækkende forening. Det har været sjove og spændende opgaver, hvor det ikke bare handlede om at have styr på sine fakta og research. Det handlede i høj grad også om at fortælle en god og underholdende historie. Uanset om den historie så var på 32 sider eller 184.  

Men nok så vigtigt er det ikke kun mig, der har haft glæde af mine skriverier. Mine kunder har også været tilfredse. Først og fremmest har de været tilfredse med, at jeg har formidlet deres historie i et ligefremt sprog, der kan læses af alle. Det er ikke nogen uvæsentlig detalje, fordi de fleste af bøgerne har haft en meget varieret målgruppe, der bestod af både samarbejdspartnere, potentielle kunder og en bredt sammensat medarbejdergruppe.

Selv om jeg er en ”sprogmand”, skriver jeg helst bøger med illustrationer. Bøger med billeder glider bare lettere ned. Desuden har illustrerede og velskrevne bøger den meget store den fordel, at de er svære at smide ud. De bliver også hængende længere i hukommelsen.

Det betyder ikke, at jeg siger nej til bogprojekter, hvor opdragsgiveren ikke ligger inde med en stak flotte billeder. Hvis billedsiden er en udfordring, så kan problemet som regel løses med illustrationer fra diverse fotoarkiver. Det er selvfølgelig også en mulighed at sætte en fotograf på sagen.

Men ikke flere ord her. Ring eller skriv til mig på 22 90 22 85, hvis du overvejer at få skrevet en bog. Det være sig en jubilæumsbog, en virksomhedsbiografi eller noget helt tredje. 

Gribskov Efterskole 40 år

Man kan skrive en virksomhedsbiografi eller jubilæumsbog på mange måder. Da Gribskov Efterskole fyldte 40 år valgte vi, at bogen skulle bestå af mere end 20 store og små artikler, som tilsammen dannede en slags mosaik eller et ”totalbillede” af efterskolen. Der var for eksempel artikler om tidligere og nuværende elever. Der var artikler om skolens historie og tilblivelse. Og der var artikler om medarbejdere, bestyrelse, bygninger, miljøtiltag og den faglige profil (= skolens produkt). Endelig var der en artikel om den dramatiske nat i foråret 2009, da efterskolen brændte og eleverne måtte flygte ud ad vinduerne.

Opdragsgiver: Gribskov Efterskole.

Fakta: Bogen er på 74 sider, udgivet i september 2023, trykt i 1.000 eksemplarer, der omdeles til nye elever og deres forældre, medarbejdere, medlemmer af bestyrelsen og skolekredsen.

LIVSVÆRK – Børn med vilje

En virksomhedsbiografi behøver ikke være på flere hundrede sider. Det er bogen ”Børn med Vilje” et godt eksempel på. Bogen er på 64 illustrerede sider og fortæller Landsforeningen Livsværks 125-års historie i 13 koncentrerede kapitler. Bogen giver et klart billede af, hvordan foreningens børnehjem udviklede sig op gennem det 20. århundrede og læseren præsenteres også for nøglepersonerne i Livsværks historie. Det gælder blandt andre præsten Siegfred H. Nissen, som stiftede foreningen i 1898 i protest mod, at flere hundrede børn helt ned til 10 år sad indespærret i de danske fængsler.

Opdragsgiver: Landsforeningen Livsværk

Fakta: Bogen er på 64 sider, udgivet i september 2023, trykt i 300 eksemplarer, omdelt til samarbejdspartnere og lokalhistoriske arkiver.

Historien er OK

Alle virksomheder uden undtagelse gemmer på en god historie. Det gælder også OK-Fonden, som blev etableret i 1967 af den entreprenante Arne Ginge, der begyndte sin erhvervskarriere som parfumehandler på Frederiksberg. Det oprindelige formål med fonden var etablere pensionistklubber i de større provinsbyer, men historien tog en uventet drejning, da Arne Ginge i midten af 1970’erne købte en håndfuld private plejehjem. Herfra gik det stærkt. I dag har OK-Fonden mere end 2.000 ansatte og driver 15 topmoderne plejehjem, 50 seniorbofællesskaber, 12 psykiatriske institutioner, et hospice og et rådgivningsfirma.  

Opdragsgiver: OK-Fonden

Fakta: Bogen blev udgivet i 2008 og igen 2015 i en omskrevet og længere udgave, trykt i alt i 5.000 eksemplarer, omdelt til medarbejdere og forretnings- og samarbejdspartnere.  

Medlemsbladet SCENELIV gennem 100 år

Dansk Skuespillerforbund har i gennem  100 år formidlet faglig selvforståelse gennem medlemsbladet Sceneliv. Den milepæl skulle fejres og fortælles, og Adman fik opgaven at pakke den velfortalte historie ind i en smuk bog, der afspejler tidens vingesus.

Medlemsbladet SCENELIV gennem 100 år

Dansk Skuespillerforbund har i gennem  100 år formidlet faglig selvforståelse gennem medlemsbladet Sceneliv. Den milepæl skulle fejres og fortælles, og Adman fik opgaven at pakke den velfortalte historie ind i en smuk bog, der afspejler tidens vingesus.